i-Size direktiva o otroških sedežih (UN r 129)

Otroci

Na področju otroški avtosedežev se nam obetajo v kratkem spremembe. Prihajajo namreč novi predpisi, ki slišijo na ime I-Size direktiva oz. bolj dolgočasno UN Regulation 129. Končno bodo tako prišli v zakonodajo določeni varnostni ukrepi, ki jih strokovnjaki na področju varnosti že nekaj časa želijo uveljaviti.

Dostikrat se mi zgodi, da v pogovoru pride na dan, da so najcenejši sedeži tako dobri kot dražji. Glavni argument v prid teoriji – zadostijo predpisom. Ko jim začnem razlagati kako minimalnim zahtevam morajo dejansko zadostiti (niti za bočni trk jim ni bilo obvezno testirati), se z večino pogovor neha, ker je pač lažje potiskati glavo v pesek. Pa daleč od tega, da bi zagovarjala najdražje sedeže, temveč me moti navedeni argument.

Poglejmo kaj nam UN r 129 (i-Size) prinaša:

  • glavni kriterij za izbiro sedeža bo višina otroka in ne teža (ne bo pa čisto nepomembna)
  • dojenčki bodo morali biti obrnjeni v nasprotni smeri vožnje do 15 meseca starosti
  • Isofix se bo bolj potiskal v ospredje (manj možnosti za napačno namestitev)
  • zaščita v primeru bočnega trka bo obvezna

Regulativa je bila sprejeta že leta 2013, vendar pa se bo uvajala postopoma. Del stopi v veljavo že letos, 2018* pa naj bi popolnoma zamenjala stare predpise na področju otroških avto sedežev.

Datumi so mogoče še najpomembnejši za tiste, ki izbirate otroške avtosedeže v tem trenutku in jih nameravate imeti še za kakšnega otroka. Osebno vidim 2 možnosti. Ali izberete večji 0/0+ sedež oz lupinico ali pa tudi 1+ sedež kupite obrnjenega v kontra smer vožnje. Meni se zdi druga možnost tako ali tako bolj pametna, kajti v obzir moramo vzeti, da je otroška glavica v nesorazmerju s preostankom telesa. Ker je večja, pride lahko pri trku celo do notranje obglavite, da ne omenjam poškodb hrbtenjače. Seveda je tudi možnost, da kupite sedež, ki zajema več kategorij, a strokovnjaki svarijo, da to ponavadi pomeni, da v določeni starosti otrok ni optimalno zaščiten.

Zakaj takšna promocija Isofixa? Ko enkrat vidite kakšne katastrofalne številke spremljajo napačno pripenjanje avtosedežev, je forsiranje verjetno bolj jasno. V večini držav, kjer so imeli akcije preverjanja pravilnosti namestitve otroških avtosedežev, so poročali o več kot 50% nepravilno namaščenih sedežih. Če k temu dodate, da večina staršev premalo zategne varnostne pasove ali celo pozimi vozi otroke v bundah (izjemno zmanjšajo zaščitno funkcijo pasov), je jasno zakaj so končno začeli migati na področju nove zakonodaje.

Ima pa Isofix tudi svoje omejitve – trenutno lahko znaša teža otroka v Isofix sedežu maksimalno 18kg v razredu, ki sem ga jaz lani raziskovala … +1. Čisto iskreno rečeno, so moje finomotorične spretnosti praktično neobstoječe, tako da je že lupinica morala biti pritrjena z Isofixom. 😀

Veste kateri stavek mi je po nekaj mesečnem raziskovanju o najboljših avtosedežih za otroke ostal v spominu? Ko je skandinavski prodajalec zelo jasno in jedrnato razložil v enem stavku, zakaj v njihovi državi sploh ne prodajajo sedežev v smeri vožnje za otroke do četrtega leta starosti: “Zakaj bi sploh želeli prodajati nekaj, kar ogroža naše otroke?”

*zelo različne navedbe, ker nekateri navajajo že 2015 kot leto uveljavitve

Written by

Gabi Nedič

Nora testerka vsega od prehranskih dodatkov do toaletnega papirja, ki nima težav povedati svojega mnenja ... negativnega ali pozitivnega. Če iščete moje lepotne vsebine, ste na napačnem naslovu. Skrivajo se na Parokeets.com ali pa v FB skupini Ljubim kozmetiko.

Leave a Comment